سپیدارتک
0

انقلاب هوش مصنوعی در چین

بررسی انقلاب هوش مصنوعی در چین

چین در اکثر زمینه های فناوری ، راه کشورهای غربی را دنبال می کند. اما در زمینه هوش مصنوعی ، وضعیت متفاوت است و تحقیقات هوش مصنوعی در این کشور از دانشگاه های آمریکایی و غول های فناوری جلوتر است.

نشست AAAI

هر زمستان ، صدها محقق هوش مصنوعی از سراسر جهان در نشست سالانه انجمن پیشرفت هوش مصنوعی (AAAI) شرکت می کنند. سال گذشته ، هنگامی که AAAI اعلام کرد اجلاس 2017 در اواخر ژانویه 2017 در نیواورلئان برگزار می شود ، یک بحران کوچک رخ داد. محل ملاقات مشکلی نداشت. مشکل در طول تجمع بود که با سال نو چینی تداخل داشت.

در گذشته ، این تعطیلات مشکلی نداشت ، اما محققان چینی بخش مهمی از این گردهمایی هستند و برگزاری آن بدون حضور این محققان غیرممکن است. آنها زمان ملاقات را تغییر دادند. سوبارو کامبوهامپاتی ، رئیس فعلی AAAI می گوید: “هیچ کس AAAI را در کریسمس قرار نمی دهد.” “سازمان ما مجبور شد این رویداد را یک هفته به تعویق بیندازد.”

اجلاس AAAI 2017 هفته گذشته به پایان رسید (البته اگرچه به سان فرانسیسکو منتقل شد). همانطور که انتظار می رفت ، دانشمندان چینی در این کنفرانس شرکت کردند ، که معمولاً تحت سلطه دانشمندان آمریکایی بود. تعداد مقالات محققان آمریکایی و چینی یکسان بود. یکی از محققان می گوید: “با توجه به شرایط سه یا چهار سال پیش ، این امر هیجان انگیز و تأثیرگذار است.”

رشد سریع چین در تحقیقات هوش مصنوعی توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است. اکتبر گذشته ، کاخ سفید یک برنامه راهبردی برای هوش مصنوعی اعلام کرد که ایالات متحده دیگر در یادگیری عمیق (زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی) برتری ندارد. کدام کشور از ایالات متحده جلوتر است؟ البته چین.

چین نه تنها در زمینه تحقیقات آکادمیک جلوتر است. شرکت های چینی سرمایه گذاری زیادی در زمینه هوش مصنوعی انجام داده اند. بایدو ، دیدی و تنسنت هر کدام آزمایشگاه های هوش مصنوعی خود را راه اندازی کرده اند. با میلیون ها مشتری ، این شرکت ها داده های زیادی دارند که برای شناسایی الگوهای هوش مصنوعی بسیار ضروری است.

مانند گوگل و مایکروسافت ، شرکت های چینی به پتانسیل عظیم هوش مصنوعی پی برده اند. هوش مصنوعی پایه و اساس تمام فناوری های در حال توسعه آینده ، از تشخیص چهره گرفته تا اتومبیل های خودران خواهد بود. اندرو آنجی ، محقق ارشد بایدو می گوید: “من نمی توانم منطقه ای را ببینم که با هوش مصنوعی تغییر نکند.” آنجی یکی از بنیانگذاران وب سایت Coursera و Google rain بود. او اکنون تحقیقات هوش مصنوعی بایدو را در سانویل ، کالیفرنیا رهبری می کند.

بخشی از موفقیت چین در زمینه هوش مصنوعی مدیون سرمایه گذاری کلی دولت چین در تحقیقات علمی در دانشگاه های این کشور است. طی دهه گذشته ، سرمایه گذاری دولتی در تحقیقات علمی هر سال رشد دو رقمی را تجربه کرده است. در برنامه پنج ساله ارائه شده در مارس سال گذشته ، بودجه تحقیقات علمی و فناوری از اولویت بالایی برخوردار است.

وقتی رائو (محقق هوش مصنوعی) برای اولین بار محققان چینی را در کنفرانس های هوش مصنوعی دید ، اکثر آنها از دانشگاه های سینگووا و پکن بودند که هم چینی و هم هاروارد بودند. اما اکنون مقالاتی را از دانشگاه های سراسر چین می بیند. یادگیری ماشین یکی از زمینه هایی است که محققان چینی علاقه زیادی به آن دارند. رائو می گوید: “تعداد افرادی که در چین علاقه مند به یادگیری ماشین هستند بسیار افزایش یافته است.” این همان چیزی است که کاخ سفید در گزارش خود گفته است.

شرکت های چینی همچنین بخشی از هزینه تحقیق در چین را پوشش می دهند. در دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ ، کیانگ یانگ با Tencent (شرکت مادر WeChat) کار می کند ، که به دانشجویان خود بورسیه تحصیلی می دهد. دانش آموزان همچنین به بسیاری از داده های WeChat دسترسی دارند. در عوض ، Tencent به تحقیقات نوآورانه دسترسی خواهد داشت. البته برخی از این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی توسط Tencent استخدام می شوند.

میزان تحقیقات هوش مصنوعی در چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ، اما محققان آمریکایی هنوز بیشتر کارهای اساسی را انجام می دهند. آنچه چینی ها در آن مهارت دارند ایده گرفتن و استفاده های متفاوت از آن است.

با این حال ، با بلوغ تحقیقات در چین ، جامعه تحقیقاتی این کشور در حال شکل گیری است. در یک کنفرانس هوش مصنوعی در بارسلونا ، آنجی مشاهده کرد که نوشته های چینی بین شرکت کنندگان توزیع می شود. محققان چینی هیچ نوشته ای به زبان انگلیسی توزیع نکردند. موضوع زبان نوعی عدم تقارن ایجاد می کند. محققان چینی معمولاً انگلیسی صحبت می کنند تا بتوانند به تحقیقات دیگران دسترسی داشته باشند. اما محققانی که از زبان انگلیسی استفاده می کنند تقریباً به تحقیقات هوش مصنوعی چینی دسترسی ندارند. آنجی گفت: “چینی ها درک عمیقی از آنچه در جهان انگلیسی زبان در حال رخ دادن است دارند ، اما عکس آن صادق نیست.” او می گوید که بایدو ترجمه ماشینی را بر اساس شبکه های عصبی ایجاد کرد و توانست تشخیص صوتی بهتری را نسبت به انسان به دست آورد. گوگل و مایکروسافت کارهایی در این زمینه انجام داده اند ، اما این دو شرکت در اخبار از اهمیت بیشتری برخوردار بوده اند.

شرکت ان‌جی

اما شرکت های چینی در ارائه ویژگی های جدید سریعتر حرکت می کنند. آنجی می گوید: “کار در چین بسیار سریعتر از سیلیکون است.” وقتی فرصت تجاری در چین می بینید ، زمان پاسخگویی به شما بسیار کوتاه تر می شود. “

یانگ این امر را به اکوسیستم بسیار رقابتی چین نسبت می دهد. به عنوان مثال ، WeChat ویژگی هایی در مورد کد QR ، چت ، پرداخت و پیدا کردن دوستان ایجاد کرده است که این برنامه را به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی در چین تبدیل می کند. شبکه های اجتماعی آمریکایی خواهان چنین وفاداری از سوی کاربران خود هستند. یانگ می گوید: “مدیران محصول در Tencent درک خوبی از خواسته های مشتری دارند و می توانند فناوری را به واقعیت تبدیل کنند.” “این چرخه بسیار کوتاه است.” برای حفظ رقابت ، آنها از هوش مصنوعی برای بهبود محصولات خود استفاده می کنند. هنوز مشخص نیست که آیا شرکت های چینی قادر خواهند بود از این موج هوش مصنوعی برای جذب مشتریان بین المللی استفاده کنند. اما این شرکت ها از هوش مصنوعی برای جلب مشتریان چینی استفاده می کنند.

در دانشگاه ها ، AAAI قصد دارد تحقیقات چینی را در کنفرانس های خود قرار دهد. زمان سال نو چینی متفاوت است ، اما همیشه در ژانویه و فوریه جشن گرفته می شود. کنفرانس های AAAI معمولاً همزمان برگزار می شوند. دیگر دخالت مجدد برای آنها مجاز نخواهد بود.

به نظر شما این مطلب چه اندازه مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

نظرات پس از بررسی مدیریت منتشر خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 14 =