سپیدارتک
0

هرآنچه که باید درباره شاسی بلند جدید سایپا، آریا بدانید

هرآنچه که باید درباره شاسی بلند جدید سایپا، آریا بدانید

سایپا آریا شاسی بلند جدید سایپا است که مشخصات جذابی دارد. خودروی آریا در دو نسخه پایه و فول آپشن در سال 1401 عرضه می شود.تصویر آریا را ببینید.

حدود یک سال پیش بود که نام سایپا آریا برای محصول هاچ بک کراس اوور یا کراس اوور انتخاب شد. نام این محصولات در واقع یادآور بزرگانی مانند رامبلر آمریکایی است که به دلیل استحکام و ایمنی بالا مشهور بودند.

پیش بینی می شود سایپا آریا زودتر از کراس اوور ایران خودرو وارد میدان شود. احتمالاً به همین دلیل است که اولین خودروی شاسی بلند ملی است. ناگفته نماند که نسخه سدان این خودرو شاهین است که قبلا عرضه شده بود.

شاسی بلند جدید سایپا چه مشخصاتی دارد؟

خودروی سایپا آریا یک محصول آپشنال است که بیشتر به دلیل پیشرانه و آپشن های متنوع عرضه می شود. اگرچه این خودرو به مگاپلتفرم SP100 مجهز است، اما شهرت آن به چیز دیگری است. در ادامه به بررسی تاریخ عرضه این خودرو می پردازیم.

دو هفته پیش بود که مدیرعامل سایپا از راه اندازی خط تولید سایپا آریا همزمان با تولید شاهین اتوماتیک خبر داد و از عرضه آن در آینده نزدیک خبر داد. ناگفته نماند که تاکنون 30 دستگاه خودروی آریا تولید شده و جواد سلیمانی در این خصوص گفته است که شرکت سایپا توانایی تولید 20 هزار دستگاه در سال را دارد.

طراحی مینی کراس اوور سایپا که دارای رگه های مدرن و ماندگاری است جذاب به نظر می رسد. در مرداد ماه خبری مبنی بر تولید رسمی سایپا آریا منتشر شد. از نظر زیبایی این خودرو یکی از بهترین هاست و اگر بخواهیم تعصب را کنار بگذاریم و فارغ از علاقه به برند خاصی صحبت کنیم، خودروی جذابی است.

شاسی بلند جدید سایپا نیز مانند شاهین با موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر و هشت سوپاپ روانه بازار می شود اما این مشخصات تنها مربوط به فاز اول عرضه آن است و قرار است تا تهاجم خود را با موتور تیوان از 1401. البته امیدواریم داستان شاهین برای آریا تکرار نشود.

موتور شاهین چه ایراداتی دارد؟

در زمان ساخت و تولید شاهین، کشور و صنعت خودرو با تحریم های شدیدی مواجه شد و به همین دلیل سایپا نتوانست از موتور برلیانس استفاده کند و مجبور به استفاده از موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ ساخته شده با کمک دانشگاه شد. آخن آلمان . این موتور بر اساس موتور کیا پراید ساخته شد و با توربوشارژر روانه بازار شد.

در واقع این اقدام بسیار عجیب و از نظر فنی غیرقابل انکار بود. به همین دلیل شاهین به چالش کشیده شد که می توانند با افزایش قدرت پیشرانه از 8 سوپاپ به 16 سوپاپ، از مشکلات توربوشارژ خلاص شوند. البته سیاست ها و سیاست های سایپا برای خودش قابل توجیه بود.

سایپا معتقد بود که اگر بخواهد منتظر پیشرانه جدید و قوی‌تر باشد، پروژه تامین شاهین ماه‌ها به تعویق می‌افتد و عملاً از بین می‌رود. به همین دلیل گفت شاهین اگر با 80 درصد پیشرفت به بازار برود بهتر از بیکار ماندن و پیر شدن است.

با چنین نگاهی به موضوع، عرضه شاهین با چنین پیشرانه و موتوری قابل قبول و قابل توجیه به نظر می رسد. اکنون نیز همین فلسفه و سیاست برای خودروی سایپا آریا اعمال می شود. البته همانطور که گفتیم مدیرعامل سایپا قول موتور قوی تری مجهز به قلب تپنده را داده است.شاسی بلند جدید سایپا

در همین راستا بهار امسال بود که سایپا از همکاری خود با شرکت تیوان رونمایی کرد. تیوان یکی از زیرمجموعه های بهمن موتور است و این دو شرکت قصد دارند با همکاری یکدیگر موتوری 3 سیلندر 12 سوپاپ بسازند. از دیگر ویژگی های این موتور می توان به توربوشارژ برای پلت فرم SP100 اشاره کرد.

موتور شاهین

این موتور مدرن یک لیتر ظرفیت دارد و قادر است 75، 120 و 143 اسب بخار قدرت را پوشش دهد. طبق گزارشات جدید، سایپا قرار است از این موتور مدرن با قدرت 143 اسب بخار بر روی سایپا آریا استفاده کند و در سال 1401 نیز 120 اسب بخار برای شاهین استفاده کند.

مگاپلتفرم سایپا SP100 مجهز به پیشرانه آلومینیومی جدید ساخته شده با فناوری AVL اتریش است. از ویژگی ها و مشخصات این موتور می توان به توربوشارژ، بالانس، سیستم زمان بندی متغیر دو سوپاپ، سیستم تزریق مستقیم سوخت و پمپ روغن متغیر اشاره کرد.

گشتاور پیشرانه در حالت عادی در محدوده حدود 1600 تا 4400 دور در دقیقه به 222 نیوتن متر خواهد رسید. همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 و موتوری است که در هر هزار متر 90 گرم دی اکسید کربن تولید و منتشر می کند.

موتور آریا برای خودروهایی با وزن کمتر از 1300 کیلوگرم طراحی شده و مصرف سوخت آن 5 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود که عملاً برای چنین خودروهایی بهینه شده است. در مورد سیستم گیربکس خودروی مینی کراس اوور سایپا باید گفت که از نسل سوم دنده اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض 6 دنده به صورت مجازی پشتیبانی می کند.

گیربکس این خودرو همان چیزی است که در نسخه آریا سدان شاهین دیده می شود. با تمام این اوصاف، سایپا آریا به عنوان زیرمجموعه پروژه SP100 در رده های بالاتر خود، مجهز به پیشرانه مدرنی است که شایسته آن است. این خودرو در اسفند ماه ۱۳۹۶ در کاخ ریاست جمهوری رونمایی شد و حالا قرار است به زودی در اختیار عموم قرار گیرد.

اگر به عکس خودروی جدید آریا نگاه کنید متوجه جذابیت های آن خواهید شد. نمای بیرونی سایپا آریا به قدری جذاب و خوش ساخت است که به ناچار انتظارات را از داخل بالا می برد. اما اینجاست که به طراحی داخلی قدیمی تر می رسیم.

اگرچه فضای داخلی این خودرو قدیمی تر از ظاهر مدرن آن است، اما سایپا با چند تغییر ساده از جمله دوخت و روکش بهتر رنگ، نمایشگر بزرگتر و صفحه کیلومتر شمار دیجیتال و همچنین آینه های الکتریکی و ارتقاء دنده می توانست فضای بهتری ایجاد کند. .

جعبه دنده این خودرو

البته سایپا برای زیبایی هر چه بیشتر آریا گزینه های جذابی قرار داده است. بدنه دو رنگ، چرخ های 16 و 17 اینچی با 5 پیچ، سیستم کنترل حرکت خودرو در شیب و سیستم اطلاع رسانی برای سربالایی ها، امکان تنظیم برقی صندلی های جلو از جمله امکانات و آپشن های این خودرو است.

همچنین تریم های بدنه نیز متفاوت بوده و در داخل این خودرو سیستمی برای کنترل حواس پرتی تعبیه شده است. برای مشاهده میزان هوای لاستیک ها شاهد حضور نمایشگر و نمایشگر بزرگ 10 اینچی هستیم. این ویژگی ها برای نسخه کامل آریا جذاب به نظر می رسند.

سخن پایانی

احتمالا تا چند ماه دیگر شاهد آغاز طرح پیش فروش آریا باشیم. البته لازم به ذکر است که این نسخه از خودروی آریا دارای موتور قدیمی و آپشن های اولیه است.

همانطور که قبلا گفتیم برای خرید مدل فول آپشن این خودرو با موتور جدید باید تا اوایل سال 1401 صبر کرد، هرچند هنوز منابع رسمی در مورد قیمت آریا چیزی نگفته اند اما می توان حدس زد که این هاچ بک کراس اوور در بازه قیمتی 500 میلیون تومان وارد بازار می شود.

با ورود آریا، عرصه رقابت با سایر رقبا مانند کراس اوور K125 و MVM X22 Pro و همچنین جک S3 تنگ می شود. اما نظر شما در مورد شاسی بلند جدید سایپا چیست؟

به نظر شما این مطلب چه اندازه مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

نظرات پس از بررسی مدیریت منتشر خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =