سپیدارتک
0

کروز کنترل تطبیقی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کروز کنترل تطبیقی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کروز کنترل تطبیقی ​​یکی از پیشرفته ترین امکانات در خودروها محسوب می شود که توانسته سطح ایمنی آنها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اما این سیستم چیست و چگونه کار می کند؟

سیستم کروز کنترل تطبیقی ​​(ACC) که یکی از مهمترین و پیشرفته ترین ویژگی های خودروها محسوب می شود، قادر است فاصله مشخصی را بر اساس خودروی جلویی حفظ کرده و سرعت خودرو را بر اساس راننده تنظیم کند. در واقع در این سیستم راننده نیازی به فشردن پدال گاز نخواهد داشت و خودرو با سرعت ثابت حرکت می کند، اما در نسخه های اولیه این سیستم اگر مانع یا خودرویی بر سر راه باشد، راننده باید با فشردن ترمز مانع مقابله کنید. البته اکنون سیستم کروز کنترل پس از چندین سال پیشرفت چشمگیری داشته است. سیستم کروز کنترل تطبیقی ​​می تواند سطح ایمنی خودروها را با ترمز خودکار به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

معرفی سیستم کروز کنترل تطبیقی

معرفی سیستم کروز کنترل تطبیقی

در سال 1992، میتسوبیشی برای اولین بار سیستم کروز کنترل ویژه را در محصولات خود معرفی کرد. این سیستم قادر به شناسایی وسایل نقلیه یا سایر موانعی بود که به وسیله نقلیه نزدیک می شدند و به راننده هشدار می داد. پس از دریافت اخطار، راننده باید با فشردن پدال گاز از تصادف جلوگیری می کرد. در واقع تفاوت اصلی کروز کنترل اصلی با نسخه های پیشرفته جدیدتر، نوع ترمز آنها است. در مدل‌های اولیه، راننده باید فرآیند ترمزگیری را انجام می‌داد، اما نسخه‌های پیشرفته‌تر این سیستم می‌توانند فرآیند ترمز را به صورت خودکار انجام دهند.

کروز کنترل تطبیقی چیست

در سال 1995، میتسوبیشی یک سیستم کروز کنترل جدید مبتنی بر لیزر را به Diamante معرفی کرد. این سیستم توانست با کاهش دنده و کنترل دور موتور پس از تشخیص فاصله از مانع، سرعت را کاهش دهد، اما فرآیند ترمز همچنان بر عهده راننده بود.

خودروسازان بزرگی مانند آئودی، تویوتا، فولکس واگن، بی‌ام‌و، مرسدس بنز و فورد در آغاز قرن بیست و یکم سیستم‌های کنترل کروز پیشرفته را که هر کدام دارای سیستم‌های تشخیص متفاوتی بودند، طراحی کردند. این سیستم پیشرفته به گونه ای عمل می کند که با کمک سیستم تشخیص قادر است سرعت خودرو را بر اساس فاصله مشخصی از خودروی جلویی تنظیم کند.

انواع سیستم تشخیص موانع

سیستم های تشخیص باید فاصله تا وسیله نقلیه یا موانع جلوی خودرو را تشخیص دهند. در واقع این سیستم ها در محصولات خودروسازان مختلف تفاوت های زیادی دارند و روند تشخیص آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. سیستم های مورد استفاده در خودروها با توجه به برخی تجهیزات الکترونیکی، موانع را شناسایی می کنند که در ادامه با انواع این سیستم ها آشنا می شویم.

انواع سیستم تشخیص موانع

رادار

رادار

برخی از سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی ​​از رادار برای شناسایی موانع استفاده می‌کنند. در این نوع خودروها طراحان چندین رادار تشخیص را در قسمت جلویی خودرو نصب می کنند که معمولا در یک قاب پلاستیکی سرپوشیده قرار می گیرند.

لیزر

لیزر

لیزرها معمولاً در جعبه سیاه روی جلوپنجره و پشت آرم خودرو نصب می شوند. در بسیاری از خودروهایی که از این فناوری استفاده می کنند، لوگوی خودرو به گونه ای طراحی شده است که با تابش اشعه لیزر، اشیاء جلوی خودرو را شناسایی کرده و اطلاعات دریافتی را به کامپیوتر خودرو ارسال می کند.

سیستم Binocular

سیستم Binocular

در خودروهای مجهز به دوربین دوچشمی، سیستم کروز کنترل تطبیقی ​​اطلاعات میدانی را از دو دوربین نصب شده در پشت آینه وسط دریافت می کند. این دوربین ها با فناوری های پیشرفته خود می توانند اجسام جلوی خودرو را تشخیص دهند.

سیستم‌های چند سنسوره 

خودروسازان در برخی از محصولات خود از چندین سنسور برای شناسایی موانع برای ارسال اطلاعات کامل به کامپیوتر خودرو استفاده می کنند. در واقع علاوه بر اطلاعات سنسور، داده های GPS و دوربین های نصب شده در خودرو نیز به کامپیوتر ارسال می شود.

سیستم پیش‌بینی کننده

سیستم‌های چند سنسوره

در خودروهایی که از این سیستم برای تشخیص موانع استفاده می کنند، در مرحله اول حرکت خودروهای اطراف توسط چندین سنسور به کامپیوتر ارسال می شود تا پس از پردازش اطلاعات، حرکت خودروهای اطراف را پیش بینی کرده و خودرو را کنترل کند. بر اساس آنها .

در این قسمت برای فعال سازی سیستم کروز کنترل تطبیقی، راننده باید حداکثر سرعت مورد نظر را تنظیم کند و پس از آن کامپیوتر خودرو می تواند با فعال سازی رادارهای نصب شده در این خودرو، وضعیت خودرو و موانع اطراف را بررسی کند. اگر مانعی در مسیر تشخیص داده نشود، خودرو مطابق با سرعت مورد نظر راننده حرکت می کند، اما در صورت تشخیص مانع یا وسیله نقلیه، خودرو برای حفظ فاصله از مانع، به طور خودکار ترمز کرده و دنده را کاهش می دهد. در حال حاضر نیازی به مداخله راننده نخواهد بود. برخی از خودروها همچنین می توانند با کمک تنظیمات کروز کنترل فاصله را با خودروی جلویی تنظیم کنند. به عنوان مثال با توجه به درخواست راننده حداقل فاصله تعیین می شود تا سیستم کروز کنترل تطبیقی ​​همیشه آن فاصله را با خودروی جلویی رعایت کند.

مزایا

افزایش ایمنی در خودروها یکی از مهمترین مزایای کروز کنترل تطبیقی ​​است. زیرا خودروهای مجهز به این سیستم همیشه فاصله مشخصی با خودروی جلویی خواهند داشت و بنابراین رعایت فاصله می تواند از بروز بسیاری از تصادفات جلوگیری کند. روان بودن جریان ترافیک از دیگر مزیت های مهم این خودرو است.

نقطه ضعف

سیستم پیش‌بینی کننده

شرایط اقلیمی را می توان مهمترین نقطه ضعف این سیستم دانست. زیرا سیستم های تشخیص در باران شدید، برف و مه از کار می افتند و نمی توانند اطلاعات دقیقی را به کامپیوتر خودرو ارسال کنند.

به نظر شما این مطلب چه اندازه مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

نظرات پس از بررسی مدیریت منتشر خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + بیست =